Nakladatelství Pavel Mervart » Katalog knih » Pravda – dcera času. O původu ideje pokroku poznání
- Pedagogika
- Antropologie
- Literární věda
- Filosofie
- Historie
- Teoretická biologie
- Beletrie
- Poezie
- Regionální
- Křesťanství
- Ostatní...
- Agora
- Amfibios
- Antropos
- Bibliotheca Teologica
- Dílo Daniila Andrejeva
- Edice současné české poezie
- Estetika
- Hermés
- Lectures
- Mimo edici
- ostatní
- Pro Oriente
- Russia Altera
- Studie
- Tahů
- Uralica
PRAVDA – DCERA ČASU. O PŮVODU IDEJE POKROKU POZNÁNÍ

Daniel Špelda
Cena | 260 Kč |
---|---|
Běžná cena | 289 Kč |
Sleva | 10% (29 Kč) |
Dostupnost | Skladem |
Poštovné a balné | ZDARMA |
Vložit do košíku |
Pravda – dcera času. O původu ideje pokroku poznání
Myšlenka pokroku poznání není samozřejmá.Obvykle se má za to, že do filosofie a vědy se dostala zvenčí a pomocí záhadných procesů, jako byla třeba sekularizace eschatologie. V této knize je myšlenka pokroku poznání pochopena jako specifický typ epistemologie, kterýpřiznává času nepominutelnou úlohu při utváření vědění o přírodě. Tato epistemologie měla řešit problémy, jež se objevovaly ve vědě a filosofii 16. a 17. století poté, co se zjistilo, že příroda se neotvírá lidské touze po poznání. První část knihy pojednává o vztahu mezi věděním a časem v několika proudech renesanční filosofie a vědy (M. Ficino, C. Bovillus, O. Croll, C. Gesner, M. Koperník, J. Kepler). V tomto období se neobjevovalo preskriptivní pojetí pokroku, protože víra v antropocentrickou teleologii světa zahrnovala i možnost dosažení poznání, které jednotlivec potřebuje. Druhá část knihy popisuje, jak raně novověká filosofie a věda odmítly teleologické a vitalistické pojetí světa a nahradily ho představou nekonečného kontingentního univerza složeného z atomů. Dalekohledy a mikroskopy zase přesvědčily filosofy a vědce, že lidská smyslovost není teleologicky uzpůsobena k empirickému uchopení celé přírody. Třetí část představuje základní prvky epistemologie pokroku, jak ji postupně rozvíjeli F. Bacon, G. Galilei a R. Descartes. Tito autoři ještě věřili, že pokrok poznání se v budoucnosti završí a lidé se stanou moudrými vládci přírody. Poslední část knihy popisuje genezi myšlenky nekonečného pokroku poznání. Ve druhé polovině 17. století se totiž původní vznešené cíle pokroku čím dál více vzdalovaly a zamlžovaly, až se nakonec pokrok stal svým vlastním cílem – a tím získal nekonečnost.Tento proces je doložen analýzami prací představitelů Royal Society (R. Hooke, T. Sprat, R. Boyle, I. Newton) i dobových kontinentálních autorů(B. Pascal, P. Gassendi, Ch. Huygens, B.deFontenelle). V závěru knihy je naznačen způsob, jak byla na konci 17. století myšlenka pokroku přenesena z oblasti věděnío přírodě na jiné subjekty– lidského ducha a celé lidstvo.
Počet stran | 300 |
---|---|
Typ | Brožovaná |
Rok vydání | 2016 |
ISBN | 978-80-7465-193-9 |
Rozměry | 135 x 200 mm |
Edice | Hermés |